Princip nr. 7
Princip for klassedannelser
Formål:
Med ”klassedannelser” menes de klassedannelser, der foretages, når der dannes nye 0. klasser og nye 4. klasser samt de justeringer af klassernes elevsammensætning, som skoleledelsen kan foretage på andre årgange.
- Princippet skal sikre, at der ved nye klassedannelser skabes det bedst mulige grundlag for læring og trivsel for de enkelte elever.
- Princippet skal også bidrage til, at der dannes velfungerende fællesskaber i både de enkelte klasser og på hele årgange.
Mål:
Ved alle nye klassedannelser skal der tages hensyn til:
- Klassers størrelse
- Elevernes forskellighed
- Elevernes sociale relationer
- Hvordan eleverne vil fungere sammen i undervisningen
- Fordelingen af elever med forskellige personlige, sociale og faglige kompetencer
Ved dannelse af 0. klasser skal der endvidere tages hensyn til:
- Oplysninger fra børnehaverne
- Oplysninger fra den tidlige HFO
Nye klassedannelser vil almindeligvis være nødvendige efter 3. klasse, som følge af de ofte meget forskellige klassestørrelser på årgangen.
Nye klassedannelser vil almindeligvis være nødvendige efter 3. klasse, som følge af de ofte meget forskellige klassestørrelser på årgangen.
Hvis de største klasser ikke er større end, at de kan rumme den eller de mindste klasser, vil de større klasser på årgangen blive suppleret med elever fra den eller de mindste klasser på årgangen.
Undervisningsmæssige eller pædagogiske hensyn kan imidlertid bevirke, at dette udgangspunkt for klassedannelse efter 3. klasse fraviges. En ny fordeling skal i så fald tage hensyn til de punkter nævnt under ”mål” i begyndelsen af dette princip.
På andre klassetrin kan der dannes nye klasser, hvis der kan skabes
klassestørrelser på maksimalt 26 elever, eller hvis en ny klassedannelse kan løse store og vedvarende udfordringer i en klasse eller på en årgang.
Hvis der er vægtige grunde til det, kan enkelte elever skifte klasse efter drøftelser mellem forældre og skole.
Skolebestyrelsens ansvar:
- Medvirke til, at processerne i princippet gennemføres.
- Virke som ambassadører for skoleledelsens beslutninger.
Skolens ansvar:
Skolens ledelse fordeler eleverne i nye klasser i samarbejde med skolens lærere og pædagoger.
Kalender for procedure ved nye klassedannelser:
- Skolebestyrelsen bliver hvert år på januar-mødet orienteret om de aktuelle elevtal på alle årgange, så de får mulighed for at drøfte evt. nye klassedannelser.
- Senest primo april – inden processen går i gang - afholder skoleledelse, lærere og repræsentanter fra skolebestyrelsen et dialogmøde med forældre til elever på de årgange, hvor der skal dannes nye klasser. Elever og forældre orienteres når den endelige beslutning er taget.
- I løbet af foråret fordeler skoleledelsen eleverne i de nye klasser i samråd med de implicerede lærere og pædagoger.
- Resultatet af den nye klassedannelse offentliggøres senest i juni måned.
- Lærerne og de nye klasseråd planlægger aktiviteter, der kan ryste de nye klasser sammen.
Hvis særlige forhold taler for det, kan der gennemføres nye klassedannelser, uden at de nævnte tidsangivelserne i kalenderen holdes.
Ved nye klassedannelser skal skolebestyrelsen og relevante lærere og pædagoger inddrages, ligesom forældre til elever i de pågældende klasser skal orienteres om baggrunden for beslutningen om klassedannelserne.
Orienteringen skal finde sted inden eleverne er endelig fordelt på de nye klasser.
Forældrenes ansvar:
- Forældrene bør virke aktivt for, at der dannes velfungerende fællesskaber i de nye klasser.
- Forældrene skal støtte deres børn i at falde til i de nye klasser.
- I det nye skoleår planlægger de nye klasseråd i samarbejde med lærerne aktiviteter, der kan ryste de nye klasser sammen.
Tilset på skolebestyrelsesmødet d. 15.januar 2024.