Bibliotekskundskab
For 2., 4. og 6. klasserne
Programmet ser således ud for 2. klasserne:
Velkomst
Repetition af forskellige procedurer samt hensigtsmæssig
biblioteksadfærd
(aflevering, rigtig placering af bøger på hylderne, opførsel ….)
Orientering om forskellen på skøn- og faglitteratur
Hvor står de forskellige bøger?
Tipskupon i skøn- og faglitteratur
En gennemgang af databasen ”Danske dyr”
Søgeopgaver i "Danske dyr"
Udlevering af personligt bogmærke
Programmet ser således ud for 4. klasserne:
Velkomst
Repetition af forskellige procedurer samt hensigtsmæssig
biblioteksadfærd
(aflevering, rigtig placering af bøger på hylderne, opførsel ….)
Repetition af systematikken i skøn - og faglitteratur
Hvor står faglitteratur/skønlitteratur på skolebiblioteket.
Hvordan finder man en bog på biblioteket?
(Emnekataloget, emneplakat, DDE LIBRA)
Fælles introduktion til DDE LIBRA og praktiske søgeopgaver i DDE LIBRA
Programmet ser således ud for 6. klasserne:
Velkomst
Repetition af systematikken i skøn - og faglitteratur
Fælles introduktion til DDE LIBRA
Fælles introduktion til SKODA (faktalink og polfoto)
Fælles gennemgang af et opgaveforløb
Hvert hold får udleveret et emne i Faktalink med 2 spørgsmål,
som de skal finde svar på.
De brugbare oplysninger "markeres, kopieres og indsættes"
i et worddokument.
(En snak om det enorme papirforbrug ved udprintning. Hvordan kan det undgås?)
Hvert hold finder et relevant foto i Polfoto, som ligeledes
indsættes i worddokumentet.
Eleverne instrueres i at skrive billedtekst
Eleverne instrueres i at skrive kildeangivelse
Eleverne finder et par bøger om deres emne i vores bogsamling.
Emnekataloget el. søgemaskinen benyttes.
Eleverne finder evt. en brugbar og anvendelig hjemmeside om emnet
på Google.
(En snak om, hvem der står bag hjemmesiden.)